Rabu, 01 Januari 2014

Geçmiş Zaman (Past Tense)

Geçmiş Zaman (Past Tense)
Gitmek : pergi
Kalmak : tinggal
Dinlemek : mendengarkan
Anlamak : mengerti                  

OLUMLU
Rumus : Fiil+ Geçmiş eki(dı,di,du,dü,tı,ti,tu,tü)+ şahis eki

Gitmek
kalmak
Dinlemek
Anlamak
Ben
Git-ti-m
Kal-dı-m
Dinle-di-m
Anla-dı-m
Sen
Git-ti-n
Kal-dı-n
Dinle-di-n
Anla-dı-n
O
Git-ti
Kal-dı
Dinle-di
Anla-dı
Biz
Git-ti-k
Kal-dı-k
Dinle-di-k
Anla-dı-k
Siz
Git-ti-niz
Kal-dı-nız
Dinle-di-niz
Anla-dı-nız
Onlar
Git-ti-ler
Kal-dı-lar
Dinle-di-ler
Anla-dı-lar
Ket:
Sert sessizler
Yumuşak sessizler
ince
kalın

Örnek : Biz dün okula gittik (kemarin kami pergi ke sekolah)
*Geçmiş eki “tı,ti,tu,tü” dipakai jika fiil diakhiri konsonan keras (sert sessizler), yaitu f,s,t,k, ç, ş, h, p.
** vocal akhir fiil “a, I” mengunakan “dı/tı”
    vocal akhir fiil “o, u”” mengunakan “du/tu”
    vocal akhir fiil “e, i” mengunakan “di/ti”
    vocal akhir fiil “ö, ü” mengunakan “dü/tü”

OLUMSUZ
Rumus : Fiil + -ma,-me+ Geçmiş eki(dı,di)+ şahis eki

Gitmek
kalmak
Dinlemek
Anlamak
Ben
Git-me-di-m
Kal-ma-dı-m
Dinlemedim
Anlamadım
Sen
Git-me-di-n
Kal-ma-dı-n
Dinlemedin
Anlamadın
O
Git-me-di
Kal-ma-dı
Dinlemedi
Anlamadı
Biz
Git-me-di-k
Kal-ma-dı-k
Dinlemedik
Anlamadık
Siz
Git-me-di-niz
Kal-ma-dı-nız
Dinlemediniz
Anlamadınız
Onlar
Git-me-di-ler
Kal-ma-dı-lar
Dinlemediler
Anlamadılar

Örnek : Biz dün okula gitmedik (kemarin kami tidak pergi ke sekolah)

SORU
Rumus : Fiil+ Geçmiş eki(dı,di,du,dü,tı,ti,tu,tü)+ şahis eki + (mı,mi,mu,mü)?

Gitmek
kalmak
Dinlemek
Anlamak
Ben
Gittim mi?
Kaldım mı?
Dinledim mi?
Anladım mı?
Sen
Gittin mi?
Kaldın mı?
Dinledin mi?
Anladın mı?
O
Gitti mi?
Kaldı mı?
Dinledi mi?
Anladı mı?
Biz
Gittik mi?
Kaldık mı?
Dinledik mi?
Anladık mı?
Siz
Gittiniz mi?
Kaldınız mı?
Dinlediniz mi?
Anladınız mı?
Onlar
Gittiler mi?
Kaldılar mı?
Dinlediler mi?
Anladılar mı?

Örnek : Siz dün okula gittiniz mi? (apakah kemarin kalian pergi ke sekolah?)



Tidak ada komentar:

Posting Komentar